Ejendomsmesse gav stor interesse for Greater Copenhagen

Årets ejendomsmesse i Cannes indbragte Greater Copenhagen en eftertragtet pris for tiltrækning af udenlandsk talent og kapital – og gav masser af opmærksomhed til regionen.

Greater Copenhagen fik stor opmærksomhed og hæder under ejendomsmessen MIPIM i Cannes i sidste måned for regionens indsats for at tiltrække udenlandsk kapital og talent.

Greater Copenhagen var blandt andre repræsenteret af formand for Greater Copenhagen & Skåne Committee, Heino Knudsen, der tillige er regionsrådsformand i Region Sjælland, og af Københavns Kommunes overborgmester, Frank Jensen, der er næstformand i Greater Copenhagen & Skåne Committee.

Frank Jensen understreger, at det er en stor fordel at regionen kan markedsføre sig under navnet Greater Copenhagen med 4 mio. indbyggere i tre regioner og 79 kommuner i Skåne og Østdanmark frem for at skulle markedsføre regionens byer hver for sig.

"Vi er jo i hård international konkurrence med andre storbyer for at tiltrække virksomheder og investeringer. Det er derfor, at vi er nødt til at være til stede og gøre opmærksom på os selv," sagde Frank Jensen til dagbladet Børsen i forbindelse med sin deltagelse i Mipim.

Frank Jensen åbnede Greater Copenhagens Mipim-stand, som Byggesocietetet havde arrangeret under brandet Greater Copenhagen.

"Vi skal have den sammenhængende region, der giver et sammenhængende arbejdsmarked for mange mennesker," sagde Frank Jensen.

Heino Knudsen ser det også som en central gevinst ved Greater Copenhagen-samarbejdet, at regionen bliver mere synlig, og at det derfor er lettere at tiltrække internationale investorer.

”Uanset om man bor i Stubbekøbing, Kalundborg eller Skåne må man forstå, at Københavnsområdet er den naturlige appetitvækker for investorer i Østdanmark og Sydsverige,” sagde Heino Knudsen i forbindelse med Mipim.

På messen modtog Greater Copenhagen prisen for ”Best FDI Strategy” i konkurrence med andre mellemstore regioner i Europa. FDI står for udenlandske investeringer (Foreign Direct Investment), og prisen, som den britiske avis Financial Times uddeler, blev givet for Greater Copenhagens kampagner for at tiltrække talent og kapital til regionen. Kampagnerne gennemføres af Copenhagen Capacity og Invest in Skåne.

Mipim, der er en årlig begivenhed, tiltrækker 26.000 besøgende fra hele verden under selve messen i Cannes i Sydfrankrig.