Nyheder

Øresunddirekt – 20 år i Øresundsregionens tjeneste

Det er 20 år siden, informationstjenesten Øresunddirekt åbnede sammen med Øresundsbroen og begyndte at levere information til øresundspendlerne og regionens virksomheder.

Informationstjenesten Øresunddirekt slog dørene op for vejledning af grænsependlerne den 28. juni 2000. Da Øresundsbroen åbnede få dage senere, den 1. juli, var tjenestens hjemmeside også klar til brug. De første år var præget af et stort engagement på begge sider af Øresund, men også af kultursammenstød mellem landene, og myndighedssamarbejdet bag informationstjenesten havde visse begyndervanskeligheder.

Informationsbro

Visionen om at skabe en ’informationsbro’ for at hjælpe grænsependlere og virksomheder med vejledning om indviklede regler for socialforsikring og a-kasse var imidlertid så stærk, at grunden blev lagt til det Øresunddirekt, som findes i dag - og som fortsat leverer information til pendlere og virksomheder og desuden er involveret i arbejdet med grænsehindringer.

”Mangel på information er en af de største barrierer for et integreret arbejdsmarked i vores region. Det er afgørende for borgere og virksomheder, at de kan få korrekt information, som de kan træffe beslutninger i tillid til. Information er afgørende for, at regionens arbejdsmarked fungerer,” siger Vita Thomsen, sektionsleder, Øresunddirekt Danmark.

Vigtigt værktøj

Oprindelig var Øresunddirekt tænkt som en tidsbegrænset informationstjeneste, som skulle være fødselshjælper for pendlingen over Øresund, men det viste sig snart, at behovet for information ikke blev mindre, og Øresunddirekt er i dag et vigtigt værktøj for det fælles arbejdsmarked omkring Øresund. Øresunddirekt har i årenes løb været i kontakt med hundredtusinder af pendlere og virksomheder via informationstjenestens websider og myndighedseksperter, der har svaret på spørgsmål om alt fra skat og a-kasse til pension og børnebidrag.

Dette års corona-pandemi har kun understreget behovet for solid information fra myndighederne til borgere og virksomheder i regionen, og siden midten af marts måned har Øresunddirekt gjort sit yderste for at besvare spørgsmål om pandemiens betydning for arbejdsmarkedet og erhvervslivet.

”Pandemien viser, at nationale beslutninger i krisetider kan have stor betydning for pendlingen og arbejdsmarkedet omkring Øresund. Øresunddirekt har spillet en vigtig rolle som formidler af information til pendlere og virksomheder under krisen. Øresunddirekt er afgørende får at få væksten tilbage på sporet," siger Tue David Bak, Managing Director for Greater Copenhagen med ansvar for Øresunddirekt i Danmark.

I årets første seks måneder er antallet af besøg på Øresunddirekts websider vokset næsten 30 procent i forhold til samme periode i 2019. Øresunddirekts websider havde over 645.500 besøg i første halvår.

Historien

I anledning af Øresunddirekts jubilæum fortæller en ny rapport fra Øresundsinstituttet informationstjenestens historie fra den spæde start tilbage fra 1999. Første del af rapporten om Øresunddirekts historie kan downloades her (https://www.oresundsinstituttet.org/wp-content/uploads/2020/06/20200629_Oresunddirekt_20_ar_delI.pdf)